Bu yazıda Türkiye’nin 1 numaralı sosyal medya uzmanı a-sosyaladam, hashtag tarihini ve hashtagleri nasıl kullanmaya başladığımızı açıklayacak.
Hashtagler, ortada çıkık köşeler sahip bir kare oluşacak şekilde 6 çizginin her yöne baktığı bir semboldür. Peki insanlar hashtagleri neden kullanıyorlar? Peki bu hashtag sembolü son zamanlarda neden bu kadar popüler oldu?
Hashtagleri günümüzde düşündüğümüz zaman çoğu insanın bu işareti; Twitter, Tumblr, Pinterest, Instagram, Youtube, Gawker ve diğer sosyal medya platformlarına bağdaştırması oldukça yüksek bir olasılıktır. Hatta Facebook bile hashtagleri koduna entegre etti. Bu da, en azından yakın gelecekte de anahtar kelimeleri takip etmek için bu tip işaretlerin kullanılmaya devam edileceği anlamına geliyor. Bundan dolayı bu işaretlerin ne olduğunu ve nasıl kullanılacağını iyi anlayarak hem kişisel hem de profesyonel hayatınıza önemli ölçüde avantaj kazandırabilirsiniz.
Hashtaglerin Tarihi
Metadata etiketleri uzun bir süredir var ve ilk defa 1988 yılında Relay Chat veya IRC olarak da bilinen bir platformda kullanıldı. Bugün hashtagler ne kadar sık kullanılıyorsa, bu etiketlerde o sene mesajları, fotoğrafları, içerikleri ve videoları kategoriler içerisinde gruplamak için sık sık kullanılıyordu. Amaç sizin de tahmin edebileceğiniz gibi kullanıcıların hashtagleri aratması ve hashtaglere bağlı olan ilgili içeriklerin hepsini kolaylıkla bulabilmeleri.
Şimdi 2007 yılının Ekim ayına gelelim. San Diego California’da yaşayan Nate Ridder isimli bir kişi içeriklerinin hepsine #sandiegofire (sandiegoateşi) hashtagini eklemeye başladı. Nate Ridder’ın amacı; yaşadığı konumda oluşan büyük ve kontrol edilemeyen yangınlara dair tüm dünyaya bilgi vermekti.
Bu etiketlere resmi olarak ilk kez hashtag diye hitap edildiği öne sürülen kişi ise Stowe Boyd’dur. Hatta bunu Ağustos 2007’de yayınladığı bir blog paylaşımında yapmıştır. O tarihte Google’da “hashtag” terimini merak edip arattığınızda sadece o blog yazısı karşınıza çıkardı.
Temmuz 2009’da Twitter hashtagleri Twitter tarafından resmi olarak eyleme geçti ve önünde # sembolü olan her şey birbirine bağlandı. Sonrasında Twitter “trendde olanlar” bölümünü açtı ve en popüler olan hashtagleri ana sayfasında görüntülemeye başladı.
Hashtaglerin Kullanımı
Hashtagleri kullanmanız için birkaç sebep mevcuttur. Bu hem kişisel hem de kurumsal amaçlar için olabilir. Kişisel profillerinizde hayatınızda olan bitenlere dair en çok bilmek istedikleri şeyleri aile ve arkadaşlarınıza bildirebilirsiniz. Durum güncellemeleri de bunu yapmanın başka bir yolu olsa bile hashtagler sayesinde hayatınızın belirli kesimlerini bir grup altında toplayabilirsiniz.
Büyük markalar, ürün ve hizmetlerini duyurmak amacıyla en popüler hashtaglerin bazılarının oluşumunda büyük sorumluluk üstlenmiştir. Küçük işletmeler de bunların ayak izlerini takip etmiş ve sosyal medya varlıklarında trendde olan popüler hashtaglerinden yararlanmıştır. Hashtagler, sadece varolan bir diyaloga katılmanız için değildir ama aynı zamanda tamamen yeni diyaloglar oluşturmanız için de vardır. Bazı şirketler rakiplerinin pazarlama çalışmalarını incelemek ve neyin işe yaradığını veya yaramadığını öğrenmek için hashtagleri kullanırlar. Bu tip hashtagler, belirli bir indirim veya kampanya hakkında bilgi vermek veya gelecek bir etkinlik etrafında heyecan yaratmak için de kullanılır.
Hashtagleri Kullanmanın Dezavantajları
Elbette ki hashtag kullanımının birtakım dezavantajları da mevcuttur. En önemlisi bu hashtaglere sahip olmamanızdır. Kullanımına dair herhangi bir kural yoktur. Bir kelimenin önüne hashtag sembolünü eklerseniz o kelime otomatikman hashtag olur ve dünyadaki herkes isterse bu hashtagi alıp kendi amaçları için kötüye de kullanabilir. Özellikle işletmeler, kendi oluşturdukları hashtaglerin kullanıcılar tarafından bu şekilde kötüye kullanıldığında ciddi etkilenirler.
Örneğin hamburger zinciri olan McDonald’s kendine #McDStories hashtagini oluşturdu ve bu hashtag çok kötü bir ün kazandı. Hashtagın eklendiği yaklaşık 1500 hikayede McDonald’s restoranlarında gıda zehirlenmesine kapıldığını öne sürenler, çalışanlarını eleştirenler ve markaya yönelik daha birçok şikayet oldu. Bu şekilde negatif mesajlar içeren yorumlar, o hashtagle paylaşılan tüm içeriklerin sadece yüzde 2’sini oluşturuyordu fakat bu içeriklerden gelen “negatif reklam” McDonald’s markasını bir haylı terletmeye yeterliydi.
Çoğu insanlar hashtagleri eğlence niyetine kullanırlar. Trendde olan popüler hashtaglerin büyük bir kısmı en basitinden insanların fikirlerini ve düşüncelerini paylaşmak için kullanılır. Diğer hashtagler ise önemli olaylar ile ilgili haber ve hikaye paylaşmak için kullanılır. Tweetlerin kulağa daha komik gelmesi için kafadan atılan doğaçlama hashtagler de mevcuttur. Hashtaglerin kullanımı ve algılayış biçimi size kalmıştır. Twitter terimlerinin çoğunda olduğu gibi hashtaglerin en temel amacı kategoriye ayrılabilen ve iyi organize edilmiş bir Tweet atmaktır.
0 Yorumlar